سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ما آخرش نفهمیدیم...!!!

نقد و بررسی چند خطی از کتاب تاریخ ادبیات عرب نوشتهی حنا فاخوری

این بار می‌خواهم چند خطی از کتاب "تاریخ الأدب العربی" از "حنّا الفاخوری" را نقد کنم:   مشکوکم

این کتاب تا جایی که من خواندم سعی بر آن دارد اعمال و رفتار اعراب را توجیه کرده و هر فعل بدی را به غیر عرب نسبت دهد؛ در صفحه 43 در مورد "روح عربی" صحبت می‌کند و آن را در 7 مورد توضیح می‌دهد، در قسمت چهارم از این تقسیم‌بندی در صفحه 44 می‌آورد:

4- وهو مرآة لحیاة اللهو: التی عرفها العرب و غذتها عادات الشعوب المجاورة غیر العربیة، شعوبٌ اختلط بها العرب بالفتوحات و التجاوز و الجوار؛ فکان من ذلـک ادب الخمر و الغزل و الموسیقی، و وصف اللهو علی أنواعه.

آن(یعنی تاریخ ادبیات عرب و روح عربیت) آیینه‌ی زندگی لهو و لعب است حیاتی که آداب ملت‌های مجاور غیر عربی آن را به آن‌ها خورانده است، ملت‌هایی که اعراب در نتیجه‌ی کشور گشایی‌ها و غارت‌گری‌ها و همجواری با آن‌ها در هم آمیختند؛

باز دوباره در بند 5 می‌آورد:

5-و هو مرآة للعقل العربی الذی امتزج بالعقل الیونانی و حکمة الهنود و الفرس فأنتج التأمل و العلم، و لاسیما فی العهد العباسی الذی ازدهر فیه الزهد و التصوّف و الِعلم بفروعه، و الذی اکتسب فیه الحکمة و المثل عمقاً و قوة.

آن آیینه‌ی خرد عربیت است که با خرد یونانی و حکمت سرخ‌پوستان و مردم فارس آمیخته شد در نتیجه تامل و دانش به بار آورد، مخصوصا در عصر عباسی که در آن پارسایی و زهد و شاخه‌های دانش شکوفا شد و حکمت و آرمان را در آن از نظر عمق و قوت به دست‌آورد.

اگر ما این دو بند را با هم مقایسه کنیم درمیابیم که در بند 4 سرچشمه‌ی لهو لعب را از ملت‌های مجاور در اثر اعمال سوء‌شان می‌داند و در بند 5 سرچشمه‌ی حکمت و خرد و دیگر اعمال نیک را از مردم یونان و هند و فارس می‌داند. حال سؤال اینجاست که مگر می‌شود مردمی هم زمان سرچشمه‌ی بدی و خوبی باشند، و سؤال دیگر این که اگر لهو و لعب از مردمی دیگر به عرب‌ها سرایت کرده پس چرا لهو و لعب در بین اعراب بیشتر از دیگران رواج دارد این در حالی است که هیچ ملتی در عالم به اندازه عرب‌ها به مسئله‌ی شهوت توجه ندارد و نمونه‌ی آن تروریست‌ها در سوریه هستند که برای ارضایشان فتواهایی غیر شرعی از جانب مفتی‌های سعودی صادر می‌شود.

والسلام... مؤدب

 


ارسال شده در توسط سادات

 

امروز میخواهیم در مورد یه تضاد در کشور حرف بزنیم که بین دو نهاد اتفاق افتاده؛ البته اسم این پست رو نمیشه تناقض گذاشت بلکه در مفهوم تضاد است ولی به رسم تمام پست‌ها ما این پست را هم به نام تناقض نامگذاری کردیم.

شرکت سایپا در کاشان، در اقدام اولیه خود، برای استخدام افراد در آن شرکت تصمیم گرفت از هر خانواده فقط یک فرد را برای کار در آن شرکت به عنوان عضو بگیرد، این در حالی است که آن فرد نیز به صورت قرارداری بوده و استخدام نمی‌شود.

حال آن که می‌بینیم در رأس نظام کشورمان دو برادر یعنی برادران لاریجانی؛ یکی رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگری رئیس قوه قضائیه ریاست می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر در مورد برادران لاریجانی به این سایت مراجعه کنید: http://www.afkarenow.com/Hashiye/Larijaniha.htm

آقا برای ما روشن نشد به عبارتی دیگه "ما آخرش نفهمیدیم" این چه مدل سیاستگذاری در یک شرکت به نام ایرانی است، خواهش می‌کنم شما نظر بدید.

 


ارسال شده در توسط سادات

معنای اعتدال

اعتدال مصدر باب افتعال از ریشه «ع‌ـ‌د‌ـ‌ل» و در لغت به معنای حدّ متوسط بین دو وضعیت دیگرو به‌طور کلی هرگونه تناسبی است که لازمه آن برقراری مساوات بین جهات مختلف است، ازاین‌رو نقطه مقابل اعتدال، افراط و تفریط نامیده‌ می‌شود.

که مفهوم جامع هر دو فساد به معنای خروج از حالت اعتدال است، بنابراین، دو ‌مفهوم «اعتدال» و «صلاح» با یکدیگر رابطه جانشینی و هر دو با مفهوم «فساد» رابطه تقابل دارند؛ همچنین با توجه به اینکه اعتدال به ‌معنای میانه‌روی است، اسراف نقطه مقابل آن به ‌شمار می‌رود.

معنای اصطلاحی اعتدال

اعتدال در فرهنگ اسلامی در معانی اصطلاحی گوناگونی به‌کار رفته که همه آنها با‌معنای لغوی تقارب دارد.

در پزشکی به حالت هماهنگی میان «اخلاط چهارگانه» اعتدال گفته ‌می‌شود.

و در جغرافیا نیز به خط استوا که فاصله یکسانی با قطب شمال و جنوب دارد و ساعات شب و روز در آن ثابت است محل اعتدال گفته می‌شود.

در علم هیئت نیز از نقطه تقاطع منطقة البروج و معدّل النهار به اعتدال ربیعی و خریفی تعبیر می‌کنند. 

واژه اعتدال در قرآن کریم نیامده است؛ ولی این مفهوم را می‌توان از واژگان «قوام»، «وسط»، «قصد»، «سواء» و «حنیف» استفاده کرد.

همه این واژگان با اندکی اختلاف به وضعیت میانه و حدّ وسط اشاره دارد.

 **************************************************

اعتدال در سیاست خارجی

حجت‌الاسلام ابراهیمی در گفت‌وگو با فارس:

اعتدال در سیاست خارجی به معنای تسلیم، انفعال و تقابل نیست

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آقای روحانی می‌خواهند جامعه، متحد و منسجم باشد، گفت: اعتدال در سیاست خارجی به معنای تسلیم، انفعال و تقابل نیست بلکه به معنای تعامل با حفظ حقوق و منافع ملی طرفین است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920410000758

********************************************************************

فقط امیدوارم رئیس جمهور جناب حسن روحانی، با این همه تعاریف از واژه‌ی اعتدال، اعتدال رو حد وسط بین دو گروه کارگزاران (هاشمی) و اصلاح طلبان (خاتمی) ندونه و بقیه رو هم به حساب بیاره.باید فکر کرد

 

 

 

 


ارسال شده در توسط سادات

 

سایت‌های خبری گزارش دادند که حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب در ادامه جلسات خود با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای انجام مشورت‌‌های نهایی به منزل ایشان رفته بود. در این زمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دکتر روحانی اظهار می‌کند که آقایان خاتمی و سید حسن خمینی نقطه نظراتی درباره کابینه دارند و سپس خاتمی و سید حسن خمینی با حضور در منزل هاشمی به بیان دیدگاه‌‌های خود درباره برخی افراد می‌پردازند. حجت الاسلام روحانی نیز که گفته می‌شود این روزها تحت فشار از سوی برخی افراطیون قرار دارد، دلایل خود را بیان کرده و برخی از دلایل رسیدن به فهرست کنونی را با دیگر مهمانان در میان می‌گذارد. از اینکه رایزنی‌‌های خاتمی و سید حسن چه میزان در تغییر فهرست کابینه موثر بوده، اخبار دقیقی در دست نیست، اما برخی احتمال می‌دهند منتفی شدن رحمانی فضلی برای وزارت کشور از نتایج این جلسه بوده است. 

 

http://www.yjc.ir/fa/news/4494985  

 

 

یه روز شورای نگهبان اعلام میکنه که آیت الله هاشمی رفسنجانی تایید صلاحیت نشد.

ما آخرش نفهمیدم صلاحیت چی رو نداشت، که الانه میرن باهاش مشورت میکنن تا کابینه براشون انتخاب کنه اونم در جمع ....

 


ارسال شده در توسط سادات

 

 

به فرمودهی امام خمینی (ره): اسرائیل غده‌ی سرطانی است.

به نظر من این بهترین توصیفی است که می‌شه در مورد اسرائیل غاصب گفت.

غده‌ی سرطانی یه چیز اضافی در بدن موجود زنده است که رشد می‌کنه و نظام بدن رو به هم می‌ریزه و حق حیات و درست زندگی کردن رو از موجود زنده می‌گیره.

حالا اگر این غده رو در مقایسه با اسرائیل غاصب تعبیر کنیم، چه درست می‌توان شرح حال رژیم اشغال‌گر و صهیونیستی اسرائیل رو توصیف کرد.

امیدوارم امسال پرشورتر از سال‌های قبل در تظاهرات روز قدس شرکت کنید.

با تشکر

انتفاضه 

انتفاضه

 


ارسال شده در توسط سادات
   1   2      >